@article { author = {رحمانی, هما and خدیوی, اسداله}, title = {بررسی وضعیت کارورزی در تربیت‌معلم تاجیکستان (مطالعه موردی: دانشگاه آموزگاری صدرالدین)}, journal = {مطالعات کارورزی}, volume = {1}, number = {1}, pages = {35-54}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه فرهنگیان}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {آموزش‌وپرورش از بنیادی­ترین ارکان هر کشور و دولتی است که می­تواند زمینه­ساز توسعه هر جامعه­ای باشد. معلمان، نیروی انسانی این رکن مهم بوده،که مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه آموزش‌وپرورش در هر کشوری محسوب می­شوند. معلمان باکیفیت و خلاق هستند که می­توانند با استفاده از به‌کارگیری روش­های نوین و تربیت دانش آموزان متفکر و منتقد، زمینه جهش یک جامعه در زمینه­های مختلف، از صنعتی تا فرهنگی و هنری را ایجاد نمایند. این مسئله باعث می­شود که دولت­ها در تلاش باشند تا افراد با­صلاحیت و شایسته­ای را ابتدا انتخاب و بعد از آموزش، آن‌ها را به‌عنوان معلم وارد بدنه آموزش‌وپرورش نمایند. مؤسسات، دانشگاه­ها و کالج­های تربیت‌معلم، مسئول، آموزش معلمین در سرتاسر دنیا هستند که کیفیت این مؤسسات نقش به سزایی در رشد جامعه خواهد داشت. یکی از مراحلی که معلمین در مرحله آموزش، قبل از شروع کار در مدارس باید بگذرانند، دوره کارورزی است که از مهم‌ترین دروس مؤسسات تربیت‌معلم است. در این پژوهش نگارنده دوره کارورزی دانشجویان معلمی کشور تاجیکستان را موردبررسی قرار داده است و  توضیحاتی در مورد کشور تاجیکستان، میزان هزینه‌های آموزشی در این کشور، نهاد متولی آموزش‌وپرورش در تاجیکستان و تاریخچه تربیت‌معلم آورده ‌شده است.}, keywords = {تربیت‌معلم,تاجیکستان,کارورزی,برنامه‌ریزی درسی}, url = {https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1070.html}, eprint = {https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1070_9ca794c73bf7db2d9bb417d3b1794a61.pdf} }