%0 Journal Article %T ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مؤلفه‌های مهارت‌های زندگی بر اساس تکنیک آنتروپی‌شانون %J مطالعات کارورزی %I دانشگاه فرهنگیان %Z %A صفاریه, محدثه %A رضایی, علی محمد %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 1 %N 2 %P 69-84 %! ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مؤلفه‌های مهارت‌های زندگی بر اساس تکنیک آنتروپی‌شانون %K مطالعات اجتماعی %K تحلیل محتوا %K مهارت زندگی %K پنجم ابتدایی %K آنتروپی‌شان %R %X امروزه علی‌رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه‌های زندگی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی‌های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیب‌پذیر نموده است. مهارت‌های زندگی، مهارت‌هایی هستند که برای افزایش توانایی‌های روانی – اجتماعی افراد آموزش داده می‌شوند و فرد را قادر می‌سازند که به‌طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش‌های زندگی روبه‌رو شود.هدف پژوهش حاضر نیز بررسی میزان توجه کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی به مؤلفه­های مهارت زندگی هست.از روش تحلیل محتوای کمی آنتروپی‌شان برای تحلیل محتوای کتاب استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که به‌تمامی مؤلفه­های  مهارت زندگی در کتاب تعلیمات اجتماعی توجه گردیده است .از بین این مؤلفه­ها ،بیش‌ترین مقدار مربوط به مهارت تفکر خلاق (17.7 درصد) و با ضریب اهمیت 0.504و کم­ترین مقدار مربوط به مهارت تصمیم‌گیری (404درصد )  و ضریب اهمیت 0.052می‌باشد. بنابراین لازم است تدابیری جهت پرورش مؤلفه­هایی با فراوانی پایین در دانش آموزان اندیشه شود. %U https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1193_2c3f2f7d1fd757b1c18890d4206e0d81.pdf