TY - JOUR ID - 1076 TI - تأثیر رهبری فضیلت‌گرا بر خودتوسعه‌ای معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی معلمان JO - مطالعات کارورزی JA - ISTT LA - fa SN - AU - تقوایی یزدی, مریم AU - یوسفی سعیدآبادی, رضا AD - علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 1 SP - 119 EP - 144 KW - رهبری فضیلت گرا KW - خود توسعه‌ای معلمان KW - یادگیری سازمانی KW - آموزش‌وپرورش DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر رهبری فضیلت گرا بر خود توسعه‌ای معلمان با میانجی­گری یادگیری سازمانی معلمان آموزش‌وپرورش شهرستان ساری در سال 1397 بود که روش پژوهش از نوع پژوهش­های توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه معلمان آموزش‌وپرورش شهرستان ساری (1280 نفر) بودند، حجم نمونه بر طبق جدول کرجسی و مورگان 295 نفر برآورد شد و روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای بود. ابزار اندازه­گیری پژوهش شامل کتابخانه­ای و میدانی است که شامل سه پرسشنامه استاندارد رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت (2015)  با پایایی 93/0، ؛ پرسشنامه خود توسعه‌ای پرالت (2008) با پایایی 87/0 و پرسشنامه یادگیری سازمانی اوناگ و همکاران با پایایی۷۰ /0 بوده است. روایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد تأیید واقع شد. تجزیه‌وتحلیل سؤالات در نرم­افزارSPSS22  مورد آزمون قرار گرفت. داده­های پژوهش با بهره­گیری از آزمون همبستگی، رگرسیون  و با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری بررسی و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری فضیلت گرا بر خود توسعه‌ای معلمان با میانجی­گری یادگیری سازمانی معلمان آموزش‌وپرورش شهرستان ساری تأثیر داشت و شدت رابطه این همبستگی، همبستگی قوی بین متغیرها را نشان داده است که با توجه تجزیه‌وتحلیل به‌دست‌آمده می­توان نتیجه­گیری نمود که الگوی رهبری فضیلت گرا می­تواند یادگیری سازمانی را در سازمان آموزش‌وپرورش بهبود بخشد و از این طریق فرایند ابداع، تسهیم، توسعه، به­کارگیری و توزیع دانش و اطلاعات جدید را تسهیل نماید. UR - https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1076.html L1 - https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1076_5a7ff99872ea83c37496c128d717f7ee.pdf ER -