TY - JOUR ID - 1776 TI - درآمدی به عناصر برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان کشور ایران JO - مطالعات کارورزی JA - ISTT LA - fa SN - AU - محمدزاده بنی طرفی, مهدی AU - مشهدی, حمیدرضا AD - استادیار، گروه معارف، ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی،، دانشگاه فرهنگیان،تهران ، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 3 SP - 93 EP - 122 KW - کنش پژوهی KW - درس پژوهی KW - خودکاوی روایتی KW - مشاهده تاملی KW - روایت نگاری DO - N2 -        هدف از این جستار بررسی برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران است. در واقع این جستار به برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، ارائه و ارزشیابی) پرداخته شده است. روش این جستار توصیفی تحلیلی و در واقع تجزیه و تحلیل شیوه ارائه برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است. نتایج این جستار نشانگر آن است که  این درس در دانشگاه فرهنگیان در طول چهار ترم و در قالب چهار درس دو واحدی ارائه می گردد. میزان ساعت ارائه این دروس 512 ساعت است که بخش زیادی از آن شامل حضور دانشجویان در مدرسه و کسب تجارب عملی می گردد. این برنامه با تأکید بر مشاهده تأملی، روایت‌نگاری و واکاوی‌تجربیات به عنوان عناصر سازنده/ شکل‌دهنده عمل فکورانه و با بهره گیری از ابزارهای سه‌گانه کنش‌پژوهی فردی، درس‌پژوهی و خودکاوی روایتی به عنوان روش‌های مورد تأکید در برنامه تربیت معلم فکور اجرا می گردد. بهره‌گیری از مبانی نظری/ تکنیک‌ها و فنون در برنامه کارورزی به منظور دست‌یابی دانشجو معلم به یک نگاه همه‌جانبه و غنا بخشیدن به تصمیمات اتخاذ شده در ابعاد برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی برای حمایت از یادگیری دانش‌آموزان در برنامه کارورزی پیش بینی شده است و در طول برنامه کارورزی دانشجو معلم فرصت کسب تجربه برای درک عمل اثربخش، تأمل بر روی آن به منظور پذیرش مسئولیت حرفه‏ای را کسب می‌نماید. UR - https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1776.html L1 - https://karvarzi.cfu.ac.ir/article_1776_75533c8f9a5ee9b9f8b29b5137a97d3f.pdf ER -