بررسی وضعیت کارورزی در تربیت‌معلم تاجیکستان (مطالعه موردی: دانشگاه آموزگاری صدرالدین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

آموزش‌وپرورش از بنیادی­ترین ارکان هر کشور و دولتی است که می­تواند زمینه­ساز توسعه هر جامعه­ای باشد. معلمان، نیروی انسانی این رکن مهم بوده،که مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه آموزش‌وپرورش در هر کشوری محسوب می­شوند. معلمان باکیفیت و خلاق هستند که می­توانند با استفاده از به‌کارگیری روش­های نوین و تربیت دانش آموزان متفکر و منتقد، زمینه جهش یک جامعه در زمینه­های مختلف، از صنعتی تا فرهنگی و هنری را ایجاد نمایند. این مسئله باعث می­شود که دولت­ها در تلاش باشند تا افراد با­صلاحیت و شایسته­ای را ابتدا انتخاب و بعد از آموزش، آن‌ها را به‌عنوان معلم وارد بدنه آموزش‌وپرورش نمایند. مؤسسات، دانشگاه­ها و کالج­های تربیت‌معلم، مسئول، آموزش معلمین در سرتاسر دنیا هستند که کیفیت این مؤسسات نقش به سزایی در رشد جامعه خواهد داشت. یکی از مراحلی که معلمین در مرحله آموزش، قبل از شروع کار در مدارس باید بگذرانند، دوره کارورزی است که از مهم‌ترین دروس مؤسسات تربیت‌معلم است. در این پژوهش نگارنده دوره کارورزی دانشجویان معلمی کشور تاجیکستان را موردبررسی قرار داده است و  توضیحاتی در مورد کشور تاجیکستان، میزان هزینه‌های آموزشی در این کشور، نهاد متولی آموزش‌وپرورش در تاجیکستان و تاریخچه تربیت‌معلم آورده ‌شده است.

کلیدواژه‌ها


اسدی گرما رودی، اسدالله و شریف‌زاده، سید علی(1392). دانشگاه فرهنگیان( قله سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش). تهران: مدرسه
سمیعی نژاد، بیژن(1395) طراحی الگوی تأمین و تربیت‌معلم تراز جمهوری اسلامی ایران در دوره ابتدایی و دلالت‌های اجرای آن.رساله دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی.
سنگری، محمود و آخش، سلمان. (1396).  بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت‌معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. دوره 6. شماره 37. ص 32-7.
ملکی، حسن(1391). صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی.تهران: انتشارات مدرسه.
نیک نیا، ثریا (1387). بررسی تطبیقی نحوه گزینش، آموزش، نگه‌داری و ارزشـیابی معلمـان در ایران و کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مصر و هند به‌منظور ارائـه راه‌کارهای مناسـب بـرای بهبود نظام آموزشی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید رجایی.
طیبی، زینب و مریم سادات باقری موسوی، (۱۳۹۷)، بررسی تطبیقی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران و آموزگاری تاجیکستان، دومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی،https://www.civilica.com/Paper-HPCONF02-HPCONF02_001.html
رون، امیر(بی‌تا). برنامه درسی و نظام آموزشی تاجیکستان:قابل‌دسترسی در:ww.daneshnamehicsa.ir/.../19/ravan_%20tajikestan_29_6_94.pdf
Ancecshi, Luca (2009), Turkmenistan's Foreign Policy: Positive Neutrality and the Consolidation of Turkmen Regime, London: Routedge.
Babajanian, Babken. V (2006), “The Social Exclusion Framework and Poverty Reduction in Tajikistan”, Central Asian Survey, Vol. 25. No. 4. December.
Brown,N. (2008). Assessment in the Professional area Context. Center
for the Advancement of Learning and Teaching. University of
Tasmania.
Feiman Nemser, S., McIntyre, D. J., Demers, K. E. (2010). (Eds.),
Handbook of research on teacher Education: Enduring questions in
changing context (3rd ed. , p.( 697- 705). New York: Rout ledge.
Kate, Lapham. (2017). Integrity and Accountability in Education in Tajikistan. Country case study prepared for the 2017/8 Global Education Monitoring Report, UNESCO .
Open Society Institute - Education Support Program (2002). Education Development in Kyrgyzstan, Tajikistan and Uzbekistan: Challenges and Ways Forward. Budapest.
Singh, B. (January 28, 2011), “Sino-Tajik Border: Settlement or Entrapment?” Institute of Peace and Conflict Studies, New Delhi.
UNICEF(2011). Youth perspectives of education quality in tajikistan: a case study of education quality for youth in the ceases region.
Waljee, Anise(2010). The meaning of educational change in post-Soviet Tajikistan: Educational Encounters in Badakhshan-How educators in an in-service institution in rural Badakhshan understand and respond to educational change, University of London: Institute of Education.
БАРНОМАИ ДАВЛАТИИ РУШДИ МАОРИФИ ҶУМҲУРИИ ТОҶИКИСТОН БАРОИ СОЛҲОИ 2010–2015.(2009).
https://cabar.asia/en/tajikistan/(  Central Asian Bureau for Analytical Reporting2017)