آقازاده، احمد. (1377). پژوهش در آموزش. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
احمدآبادی، زهرا. (1393). راهکارهایی جهت کیفیتبخشی آموزش عملی و تمرین معلمی در آموزش شیمی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. سمنان: دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
استیگلر، جیمز.، و هیبرت، جیمز. (1384). شکاف آموزشی: بهترین ایدهها از معلمان جهان برای بهبود آموزش در کلاس درس. (محمدرضا سرکارآرانی، و عایرضا مقدم، مترجم) تهران: انتشارات مدرسه.
افضلآبادی، محمدحسین، زارع، حبیب، افضلآبادی، محمدرضا، و آقاباقری، فهمیه (1389). نیاز سنجی موفق آموزشی با استفاده از مدل شایستگی های سازمانی( مطالعه موردی: شرکت جهاد نصر یزد). دومین کنفرانس بینالمللی مدیران آموزش. تهران: مجموعه مقالات دومین کنفرانس بینالمللی مدیران آموزش.
اکبری، بهنام، و بیات، سعید (1394). بررسی نقش دانشگاه فرهنگیان در توسعه مهارتها و شایستگی های اجتماعی دانشجو معلمان. مجموعه مقالات پذیرفته شده در بخش دانشجویی دومین همایش استانی (تربیت سیاسی و اجتماعی) (ص. 655-633). زنجان: پردیس الزهرا (س) دانشگاه فرهنگیان.
امامجمعه، سیدمحمدرضا، و سعیدیرضوانی، محمود (1382). پژوهش حین عمل رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 1، 32-54.
ایزاک، استفان (1376). راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روان شناسی و علوم تربیتی. (علی دلاور، مترجم) تهران: ارسباران.
بازرگان، عباس (1372). اقدام پژوهی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 3و4، 32-12.
بیابانگرد، اسماعیل (1386). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی (نسخه چاپ دوم). تهران: دوران.
بیانی، احمد (1378). روشهای تحقیق و سنجش در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران: رهیافت.
پوریافرد، رویا (1394). عوامل موثر بر توسعه مهارت های معلمی و نقش معلمان در بهبود کیفیت آموزش. دومین همایش استانی (تربیت سیاسی و اجتماعی) (ص. 157-145). زنجان: مجموعه مقالات پذیرفته شده در بخش دانشجویی.
تقیپورظهیر، علی، امینفر، مرتضی، و باقری، سیفعلی. (1388). بررسی و مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از نهضت سوادآموزی و معلمان جذب شده از آموزش عالی و مراکز تربیت معلم در دوره ابتدایی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی (شماره 2).
تلخابی، محمود، و فقیری، محمد (1393). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزشنامه دانشگاه فرهنگیان ، شماره 5، ص. 13-8.
جعفریان یسار، حمید، و زجاجی، مهدی (1386). پژوهش، پروپوزال و معلم پژوهنده. قم: گاه سحر.
جمعیازنویسندگان. (1394). راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور. نشریه تربیت معلم فکور ، شماره 1، ص. 50-5.
جمعیازنویسندگان. (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
جندقی، غلامرضا، و فلاح، محمد (1389). کاربرد آمار در پژوهش. قم: انتشارات دانشگاه علمی کاربردی.
حسنزاده، رمضان (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (نسخه چاپ چهارم). تهران: نشر ساوالان.
حسینینسب، سیدداوود، و اقدام، علی (1375). فرهنگ واژهها و اصطلاحات تعلیم و تربیت. تبریز: انتشارات احرار.
خاکباز، عظیمهالسادات، فدایی، محمدرضا، و موسیپور، نعمتاله (1387). تأثیر درسپژوهی بر توسعه حرفهای معلمان ریاضی. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 24، 146-123.
خورشیدی، عباس، و فرخی، داود (1391). مؤلفههای سازنده شایستگیهای مهارت آموختگان. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی ، شماره 2، 162-131.
دادجویتوکلی، عطیه. (1390). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش ابتدایی. تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
دانشمند، غلامحسین (1374). بررسی طرح فعلی گزینش دانشجو برای مراکزتربیت معلم و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی دانشجو معلمان و ارائه شیوه مطلوب در استان خراسان. تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده علامه طباطبایی.
دلاور، علی (1391). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی (نسخه چاپ نهم). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
دلاور، علی (1382). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی (نسخه چاپ دوم). تهران: رشد.
دیانتی، محمد، و عرفانی، مریم. (1388). شایستگی: مفاهیم و کاربردها. نشریه تدبیر (شماره 206).
رئوف، علی (1371). تربیت معلم و کارورزی. تهران: انتشارات فاطمی.
رئوف، علی (1386). تربیت معلم و کارورزی. تهران: نشر روان.
رحمتی، معصومه (1387). ارایه مدلی جهت خودسنجی فلسفه تربیتی معلمان دوره متوسطه مدارس استان گیلان. گرگان: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان.
ساکی، رضا (1383). اقدامپژوهی راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس. تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
سرایی، حسن (1375). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق (نسخه چاپ دوم). تهران: سمت.
سرکارآرانی، محمدرضا (1387). پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس: تجربه ژاپن در پرورش حرفهای معلمان در مدرسه. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 59، 76-61.
سرکارآرانی، محمدرضا (1386). درس پژوهی: الگویی برای تولید دانش حرفهای در مدرسه. ماهنامه رشد مدیریت مدرسه ، شماره 51، 10-12.
سرکارآرانی، محمدرضا (1387). درس پژوهی: هسته تحول در آموزش و پرورش. ماهنامه رشد مدیریت مدرسه ، 16-12.
شصتی، سمانه (1389). آموزش مبتنی بر شایستگی. مجله راهبردهای آموزش ، دوره 3 (شماره 2).
صائمیان، صدیقه (1387). سرمایههای انسانی در نظام آموزشی سازمانهای پیشرو. فصلنامه مدیریت ، سال 19 (شمارههای 133 و 134).
ظهوری، زنگنه، و گویا، زهرا (1376). اقدام پژوهی و کاربرد آن در ارتقای کیفیت آموزش عالی. نخستین سمینار آموزش عالی ، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی.
عقیلی، علیرضا (1392). صلاحیتهای معلم در برنامه درسی تربیت معلم؛ شناسایی، میزان تحقق و نقاط قوت و ضعف، از منظر اساتید، دانشجویان و فارغالتحصیلان. مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی.
علیاکبری، نگین، و خطیبی، سمیه (1394). آسیبشناسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان پردیس الزهرا (س) زنجان. دومین همایش استانی (تربیت سیاسی و اجتماعی) (ص. 288-270). زنجان: مجموعه مقالات بخش دانشجویی پردیس الزهرا (س) دانشگاه فرهنگیان.
فرمهینی فراهانی، محسن (1387). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
کراسول، جان دابلیو (2009). طرح پژوهش، رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. (علیرضا کیامنش، و مریم دانای طوس، مترجم) لینکلن: دانشگاه نبراسکا.
گال، مردیت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1387). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (نسخه چاپ سوم، جلد دوم). (احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی، محمود ابوالقاسمی، خسرو باقری، محمدحسین علامتساز، محمدجعفر پاکسرشت، علی دلاور و غلامرضا خوینژاد، مترجم) تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گال، مردیت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1389). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (نسخه چاپ پنجم، جلد اول). (احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی، محمود ابوالقاسمی، خسرو باقری، محمدحسین علامتساز، محمدجعفر پاکسرشت، علی دلاور و غلامرضا خوینژاد، مترجم) تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گرمارودی، اسدالله (1392). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان: قله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دانشگاه فرهنگیان (مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم).
گنجخانلو، محمدرضا، و گنجخانلو، مهدی (1394). اولویت بندی شایستگی های معلم از دیدگاه دانشجومعلمان پردیس شهید بهشتی زنجان (با تاکید بر شایستگی های اجتماعی). دومین همایش استانی (تربیت سیاسی و اجتماعی) (ص. 350-337). زنجان: مجموعه مقالات پذیرفته شده در بخش دانشجویی پردیس الزهرا (س) دانشگاه فرهنگیان.
مرادی، مسعود (1389). بررسی و تحلیل محتوای برنامه درسی دوره تربیت معلم از لحاظ دانش روش کاری، پیشنهاد الگوی مطلوب تدریس و مقایسه آن با وضعیت موجود تدریس در مراکز تربیت معلم (مورد مطالعه: مرکز تربیت معلم زنجان. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
مسعودیمراقی، مجید، و استوار، رحیم (1393). بررسی رابطه ابهام و تعارض نقش و عملکرد شغلی، مطالعه موردی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب. ماهنامه علمی ـ ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز ، سال 5 (شماره 16)، 67-48.
مکنیف، جین، لوماکس، پاملا، و وایتهد، جک (1382). اقدامپژوهی، طراحی، اجرا و ارزشیابی. (محمدرضا آهنچیان، مترجم) تهران: انتشارات رشد.
ملایینژاد، اعظم (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجومعلمان دوره آموزش ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی (شماره 44)، 62-33.
نادری، عزتاله، و سیفنراقی، مریم (1378). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (نسخه چاپ شانردهم). تهران: بدر.
نادری، عزتاله، و سیفنراقی، مریم (1371). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (نسخه چاپ چهارم). تهران: نشر بدر.
ندرلو، شکوفه، سرابی، لیلا، کرمی، مریم، و فتحی، اکرم (1394). بررسی نظرات دانشجومعلمان علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان در رابطه با صلاحیت های معلمی ایجاد شده درآنان. دومین همایش استانی (تربیت سیاسی و اجتماعی) (ص. 1125-1104). زنجان: مجموعه مقالات پذیرفته شده در بخش دانشجویی پردیس الزهرا (س) دانشگاه فرهنگیان.
نویدی، احد (1382). بحث اجمالی دریاره ماهیت، اهداف، کیفیت و روایی اقدام پژوهی. پژوهشنامه آموزشی ، شماره 13، 26-20.