رویکرد سازنده گرایی و برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسنده

مدرس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

چکیده

فرض اساسی نظریه ساخت‌وساز گرایی، این است که دانش و یادگیری ماهیت بناشدنی دارند. در این دیدگاه، روش پژوهش روایی، شیوه تولید دانش از امور غایب است و به فرد کمک می‌کند پیچیدگی‌های زندگی خود و دیگران را درک کند. تربیت‌معلم بر اساس اسناد تحولی، فرآیند تعاملی زمینه‌ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی است. این فرآیند مبتنی بر برنامه درسی یکپارچه شایستگی محور، معطوف به فراهم نمودن فرصت‌های مناسب جهت کسب و ارتقای شایستگی‌های عام، مشترک و تخصصی موردنیاز دانشجو معلمان برای درک و اصلاح مداوم موقعیت خود و متر بیان در نظام تربیت رسمی و عمومی می‌باشد. حلقه اتصال دو عنصر اساسی و بنیادین هویت معلمی؛ یعنی وحدت یافتگی و پویائی با رویکرد تلفیقی تمامی دروس، با تمرکز بر یک فرصت بی‌مانند همچون کارورزی پیگیری می‌شود که از نگاه برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان، پیونددهنده آموزش‌های متنوع و متعدد و منفکی است که در دروس مختلف به دانشجو معلمان عرضه می‌شود.
 در این نوشتار برای فهم منسجم‌تر از آموزش کارورزی مبتنی برساخت و ساز گرایی بر مبنای زمینه‌ی نظریه این رویکرد، هفت مقوله: آرمان‌های تربیتی، تلقی نسبت به فرآیند یادگیری، یادگیرنده، فرآیند آموزش، محیط یادگیری، نقش معلم و چگونگی ارزشیابی آموخته‌ها موردتوجه قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که در کارورزی جدید، تفاوت‌هایی از حیث مقاصد و منطق کار، نظریه‌های پشتیبان، روش‌ها و فرصت‌های یادگیری و تجربه‌آموزی با آنچه در کارورزی گذشته تربیت‌معلم دنبال می‌شد، وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


امام‌جمعه، محمدرضا؛ مهرمحمدی، محمود (1385). نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به‌منظور ارائه‌ی برنامه درسی تربیت‌معلم فکور، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1(3).
باقری، خسرو (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. ج 2. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
برنامه مصوب کارورزی 1، بازنگری شده (1394). سرفصل درس کارورزی 1 دوره‌های کارشناسی پیوسته. معرفی منطق درس. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه فرهنگیان.
برنامه مصوب کارورزی 2، (1393). سرفصل درس کارورزی 2 دوره‌های کارشناسی پیوسته. معرفی منطق درس. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه فرهنگیان.
برنامه مصوب کارورزی 3، (1394). سرفصل درس کارورزی 3 دوره‌های کارشناسی پیوسته. معرفی منطق درس. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه فرهنگیان.
برنامه مصوب کارورزی 4، (1394). سرفصل درس کارورزی 4 دوره‌های کارشناسی پیوسته. معرفی منطق درس. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه فرهنگیان.
تلخابی، محمود و فقیری، محمد (1393). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزش نامه دانشگاه فرهنگیان. 1(5): 13-8.
 جمعی از نویسندگان (1394). راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت‌معلم فکور (1). تهران: دانشگاه فرهنگیان.
حبیب زاده، شیرین دخت (1393). کندوکاو در نحوه اجرای طرح جدید کارورزی (مصاحبه با آمنه احمدی). آموزش نامه دانشگاه فرهنگیان. 1(4): 5-3.
سعیدی، شاهده (1381). نگرشی نو بر آموزش علوم تجربی در دوره ابتدائی. تهران: انتشارات مدرسه.
طلوعی، وحید؛ خالق پناه، کمال (1387). «روایت شناسی و تحلیل روایت». مجلةخوانش. (9) 51-45.
مهرمحمدی، محمود (1382). برنامه درسی: نظرگاه‌ها و رویکردها و چشم‌اندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مهرمحمدی، محمود (1392). بازاندیشی فرآیند یاددهی- یادگیری. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
Bonnstetter, Ronald. A. (2001). Constructivist Approach to Science Teacher Preparation. (1-23). Available on: http://nerds.unl.edu/pages/presser/sec/articles/construct.html.
Bukaliya, R. (2012). Assessing the effectiveness of student representative councils in open and distance learning: a case for Zimbabwe in open university. International journal on new trends in education.and their implications, 3 (1), 80-90.
Bukaliya, R. (2012). The potential benefits and challenges of internship programs in an ODL institution: a case for the Zimbabwe open university. International journal on new trends in education and.their implications, 3 (1), 118-133.
Dewey, J. (1929). The Sources of a Science of Education, New York: Horace Liveright.
Jaramillo. James A. (1996). Vygotstyʼs Sociocultural Theory and Contributions to the Development of Constructivist Curricula. Education vol. 117. Issue 1. 133-140.
Jonassen, D.H. (1991). Evaluating Constructivitie Learning, Educational Technology.
Matthews. Michael R, (1994). Science Teaching. Routledge, New York.
Merrit, R. (2008). Student internship. EBSCO Re. search Starters. EBSCO publishing Inc, 1-8.
Ruhanen, L. a. (2013). A foreign assignment: internships and international students. journal of hospitality and tourism management, 20, 1-4.
Salerni, A. (2013). Narrative writing and university internship program. Procedia social and behavioral.140, 133-137.
Tobin, Kenneth & Lorsbach, Anthony. (2002). Constructivism as a Referent for Science Teaching. Available on: http:// www.  Exploratorium.edu/IFI/resources/research/construtivism.html.
Vanderstraeten. Raf & Biesta. Gert, (2002). Constructivism, Educational Research, and John Dewey. Available on: http://www.bu.edu/wcp/papers/Amer/Amervan.html.
  • تاریخ دریافت: 05 بهمن 1398
  • تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1399
  • تاریخ پذیرش: 05 تیر 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 05 تیر 1399
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1399