واکاوی نقش و جایگاه درس کارورزی در اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسنده

گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان

چکیده

این پژوهش، به دنبال مطالعه اسناد مرتبط با دانشگاه فرهنگیان در حوزه کارورزی بوده است. برای تحقق این هدف، با استفاده از روش تحلیلی و انتقادی اسنادی نظیر؛« سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش»،«اساسنامه دانشگاه فرهنگیان»،« برنامه درسی تربیت‌معلم» و «سرفصل‏های مصوب کارورزی در دانشگاه فرهنگیان» موردبررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش حاکی است که در همه این اسناد درس کارورزی نقش محوری در برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان دارد. لزوم توجه به درس کارورزی و اهمیت آن در کسب شایستگی‏های حرفه‏ای و تخصصی دانشجو-معلمان از نکات قابل در همه این اسناد است. نتیجه پژوهش نشان داد که در اسناد بالادستی برای هریک از ارکان تأثیرگذار در کارورزی وظیفه و نقشی مشخص‌شده است. در این برنامه معلم راهنما (در عرصه عمل) به‌عنوان کسی که دارای تجربه‏ آموزش موضوعی است با کمک استاد راهنمای آموزشی که اصولاً دارای تخصص در دانش تربیتی و همین‌طور استاد راهنمای رشته‏ای در عرصه نظر که اصولاً دارای تخصص در دانش رشته‏ای است به هدایت دانشجو معلم در کارورزی می‏پردازند. درمجموع می‏توان‏گفت درس کارورزی به‌عنوان شایستگی‏های معطوف به عمل تربیتی موضوعی با چالش‌هایی همچون؛ عدم اعتقاد و باور نسبت به جایگاه این درس در توانمند کردن و حرفه‌ای عمل کردن دانشجو معلمان از یک‌سو و عدم پیروی از مبنای فلسفی منسجم و مستحکم از سوی دیگر مواجه است. لذا از مسئولین دانشگاه و دست‌اندرکاران انتظار می‏رود مطابق با اسناد بالادستی و منطبق با اهداف و بر اساس راهکارهای ارائه‌شده نسبت به درس کارورزی اهتمام بورزند.

کلیدواژه‌ها


احمدی، آمنه و دیگران. ( 1394) راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت‌معلم فکور. تهران، دانشگاه فرهنگیان.
 
خنیفر،حسین .(1397). بهترین بستر برای پیوند میان مهارت و دانش معلمی...، نشست کارورزی دانشگاه فرهنگیان، ویژه‌نامه تخصصی کارورزی شماره اول،معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، صص8-1.
 
رؤوف،علی.(1389).فلسفه حرفه‏آموزی به معلمان؛ مجله مدارس کارآمد (پژوهشی،آموزشی و اطلاع‏رسانی)، شماره 9، صص50-44.
 
روشندل، طاهر .(1397). کارورزی نقطه عطف برنامه تربیت‌معلم ...، نشست کارورزی دانشگاه فرهنگیان، ویژه‌نامه تخصصی کارورزی شماره اول،معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، صص8-1.
 
شورای عالی انقلاب فرهنگی.(1390) سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش.وزارت آموزش‌وپرورش.
 
صفر نواده،مریم و دیگران(1398). تجربۀ زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه جدید کارورزی تربیت‌معلم ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،سال 10 ، شماره 19 ،صص،169-149.
 
معاونت آموزشی و پژوهشی .(1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان.
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان(1396) سرفصل دروس کارورزی دوره‌های کارشناسی پیوسته سرفصل دروس کارورزی/ بازنگری شده در تاریخ15/6/1396.
 
موسی پور،نعمت‌الله و احمدی،آمنه (1395). طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت‌معلم(برنامه درسی ملی تربیت‌معلم جمهوری اسلامی ایران)،انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
 
مهرمحمدی،محمود.(1398). بازخوانی عملکرد 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در آموزش‌وپرورش؛گفت‏وگوی اول؛تربیت‌معلم، پایگاه خبری رب قابل بازیابی 15فوریه 2020 Rabnews.ir/13008
  • تاریخ دریافت: 22 فروردین 1399
  • تاریخ بازنگری: 25 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 28 خرداد 1399
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1399