طراحی و تبیین نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز( یک پژوهش کیفی به روش روایت‌پژوهی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان - پردیس فاطمه الزهرا(س)- معاون توسعه منابع و امور دانشجویی

2 استادیار و عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

3 دانشجوی کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل

4 دانشجوی کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان است. این پژوهش به صورت مطالعه­ی موردی با رویکرد کیفی و به روش روایت­پژوهی صورت گرفته است. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد، معلم نقش اساسی در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی دانش­آموزان دارد. معلم در قدم اول به شناسایی علل و عوامل بی­انگیزگی فراگیر می­پردازد که این عوامل عبارتند از: عوامل آموزشی، عوامل محیطی، عوامل شخصی، عوامل خانوادگی و دوستان و همکلاسان. در قدم دوم به مطالعه شخصیت و نقاط قوت و ضعف و استعدادها و توانایی­های دانش­آموز می­پردازد که عبارتند از: توانایی­هایی جسمی و توانایی ذهنی و علایق ایشان. در قدم سوم معلم با مداخله درست، فراگیر را در مرکز توجه خود قرار داده و توانایی­ها و استعدادهای فراگیر را تقویت و حس اعتماد به نفس را در او بیدار می­کند ورفته رفته انگیزه زندگی و پیشرفت تحصیلی در فراگیر ایجاد می­گردد. بر این اساس، می­توان از الگویی برای ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در فراگیران که مجموعه ی عوامل را در کنار خود ارائه و نمایه می­کند، بهره برد.

کلیدواژه‌ها