نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشگاه فرهنگیان - پردیس فاطمه الزهرا(س)- معاون توسعه منابع و امور دانشجویی
2 استادیار و عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
3 دانشجوی کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل
4 دانشجوی کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان است. این پژوهش به صورت مطالعهی موردی با رویکرد کیفی و به روش روایتپژوهی صورت گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد، معلم نقش اساسی در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی دانشآموزان دارد. معلم در قدم اول به شناسایی علل و عوامل بیانگیزگی فراگیر میپردازد که این عوامل عبارتند از: عوامل آموزشی، عوامل محیطی، عوامل شخصی، عوامل خانوادگی و دوستان و همکلاسان. در قدم دوم به مطالعه شخصیت و نقاط قوت و ضعف و استعدادها و تواناییهای دانشآموز میپردازد که عبارتند از: تواناییهایی جسمی و توانایی ذهنی و علایق ایشان. در قدم سوم معلم با مداخله درست، فراگیر را در مرکز توجه خود قرار داده و تواناییها و استعدادهای فراگیر را تقویت و حس اعتماد به نفس را در او بیدار میکند ورفته رفته انگیزه زندگی و پیشرفت تحصیلی در فراگیر ایجاد میگردد. بر این اساس، میتوان از الگویی برای ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در فراگیران که مجموعه ی عوامل را در کنار خود ارائه و نمایه میکند، بهره برد.
کلیدواژهها