هدف اصلی پژوهش حاضر نیازسنجی آموزش ضمن خدمت معلمان مدارس ابتدایی منطقه 2 شهر تهران است. جامعة آماری پژوهش شامل 15 نفر از معلمان صاحبنظر و باتجربه در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران بوده که با روش نمونهگیری هدفمند جهت انجام مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای تعیین نیازهای معلمان جهت آموزش ضمن خدمت، به بررسی و مطالعه مبانی نظری و تجارب سایر کشورها و مصاحبه با معلمان صاحبنظر و با تجربه پرداخته شده است. جهت اعتباریابی نتایج پژوهش سه فعالیت صورت گرفت. الف) مرور همتا، ب) اعتباریابی یا بازبینی توسط مصاحبهشوندگان، ج) جهت بررسی انتقالپذیری یافتهها که با کاربردپذیری یافتههای پژوهش ارتباط دارد. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش کدگذاری نظری استفاده شده است. همچنین از روشهای آمار توصیفی به منظور تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه بهره گرفته شده است؛ که با استفاده از نرمافزار آماری 21 spss به صورت (فراوانی، فراوانی درصدی) بیان شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که نیازهای آموزش ضمن خدمت معلمان ابتدایی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران در سه سطح عمومی (مانند: آموزش زبان انگلیسی، مهارتهای کامپیوتر، مهارت حل تضاد کار و خانواده، مدیریت مالی و...)، حرفهای (مانند: مهارت تدریس به شیوههای نوین، آموزش اقدامپژوهی و درسپژوهی، آموزش استفاده از ابزارهای هوشمند آموزشی، چگونگی انجام ارزشیابی توصیفی و...) و سازمانی (مانند: شناخت نظام پاداشدهی، آشنایی با حقوق معلمی، آشنایی با قوانین سازمان آموزش و پرورش و...) شناسایی شدند.