واکاوی ادارک معلمان دوره ابتدایی از تربیت تمام ساحتی؛ موانع و راهکارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار گروه آموزش علوم‌تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 فوق لیسانس آموزش و پرورش تطبیقی، دانشگاه علامه، ایران

10.48310/istt.2024.16714.1081

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی ادارک معلمان دوره ابتدایی از تربیت تمام ساحتی؛ موانع و راهکارهای اجرای آن در مدارس ابتدایی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت کیفی بود که با روش پدیدارشناسی انجام یافت. به منظور گردآوری داده‌ها با 10 نفر از معلمان دوره ابتدایی که با روش نمونه‌گیری گلوله‌برقی و به شکل هدف‌مند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق صورت گرفت. جهت تعیین حجم نمونه از اشباع نظری داده‌ها استفاده شد، لذا در هفتمین مصاحبه اشباع داده‌ها حاصل شد اما مصاحبه تا دهمین نفر ادامه یافت. یافتههای پژوهش نشان داد تربیت تمام ساحتی از دیدگاه معلمان با موانعی چون کمبود امکانات، فضا و وقت (سخت افزای و نرم افزاری)، تراکم بالای دانش آموزان، حجم بالای کتاب درسی و برنامه و طرح های متعدد در مقطع ابتدایی، محدودیت توانایی معلمان و کیفیت کم برخی از دوره ها ضمن خدمت معلمان، جداسازی ساحت ها و توجه کمتر به همپوشانی ساحت‌ها روبرو است. در ارتباط با راهکارهای برطرف نمودن موانع، شرکت کننده‌گان به تغییر نگرش دست اندرکاران، مدیران، معاونین، معلمان و والدین نسبت به تربیت یکپارچه، طراحی فضا و تدارک امکانات برای تربیت تمام ساحتی دانش‌آموازن، کاهش و تغییر محتوای کتاب های درسی مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و تربیت چند ساحتی، کاستن از طرح‌ها و برنامه‌های مقطع ابتدایی و توجه ویژه به تربیت تمام ساحتی، تالیف کتب، مقاله، فیلم و پوستر برای تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان، و گنجاندن دوره‌های تربیت تمام ساحتی برای دانش‌آموزان اشاره نمودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5
اصلی
مهر 1403
صفحه 52-74
  • تاریخ دریافت: 22 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 مهر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 22 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403