اثربخشی آموزش با استفاده از نقشه مفهومی بر اضطراب امتحان و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان

10.48310/istt.2024.17016.1090

چکیده

پیشنیه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش با استفاده از نقشه مفهومی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان در درس زیست‌شناسی انجام گرفت.

روشها: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه یازدهم متوسطه شهر همدان در سال 1400 بود. نمونه آماری متشکل از 53 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه یازدهم می‌باشد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کلاس‌های درسی از قبل تشکیل شده به عنوان 1 گروه آزمایشی شامل 26نفر و 1 گروه کنترل شامل 27نفر انتخاب شدند و از هر دو گروه پیش آزمون به عمل امد. در 12 جلسه 45 دقیقه ای گروه آزمایش با استفاده از روش نقشه مفهومی و گروه گواه به روش سنتی آموزش دیدند. برای جمع آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه اضطراب امتحان TAI ابوالقاسمی و همکاران استفاده شد.

یافته ها: داده های بدست آمده با استفاده از روش‌های آماری تحلیل کواریانس بررسی شد. آزمون‌ها توسط نرم افزار SPSS ورژن 24 محاسبه شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش با استفاده از نقشه مفهومی اثر بخشی لازم را بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دارد به طوری که انگیزش تحصیلی بالا رفته و اضطراب کاهش یافته است .

نتیجه گیری: در نتیجه می توان گفت استفاده از نقشه مفهومی در تدریس میتواند موجب بهبود وضعیت انگیزش تحصیلی شده و از سوی دیگر اضطراب امتحان یادگیرندگان را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات