شناسایی مشکلات آموزش ریاضی در مدارس ابتدایی توسط دانشجو معلمان کارورز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان

10.48310/istt.2024.17079.1096

چکیده

پیشینه و اهداف: مشکلات آموزشی حاصل درک اشتباه یک مفهوم توسط دانش‌آموز است؛ در نتیجه هر فردی در هر سن و سطح آموزش دارای مشکلات است که شایع و فراگیرند که برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات، شناخت آن‌ها لازم و ضروری است. هدف از این پژوهش شناسایی مشکلات یاددهی و یادگیری آموزش ریاضی دوره ابتدایی در کلاس‌های درس توسط دانشجو معلمان کارورز بود. روش‌ها: روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی تأویلی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجو معلمان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان لرستان بودند که با توجه به اشباع نظری تعداد 15 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های استخراج‌شده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری و استخراج مضمون‌های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌ها شامل پنج مضمون اصلی مسائل و مشکلات مرتبط با شایستگی معلم، مسائل محتوایی کتاب‌های ریاضی و زمان اختصاص‌یافته، مسائل شایستگی کارکنان و اولیای دانش‌آموزان، فضای فیزیکی مدرسه و امکانات آموزشی، انگیزه و مسائل دانش‌آموزان بودند. نتیجه‌گیری: عملکرد دانشجومعلمان کارورز فکورانه است و کارورزی فرصتی را فراهم می‌کند تا آن‌ها قبل از این‌که خود معلم شوند و ریاضی را تدریس کنند با دیدن مشکلات تدریس این درس به فکر راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات از جمله بحث زمان، فضا، چگونگی تدریس و چگونگی ارتباط با فراگیران بیفتند. همچنین این پژوهش می‌تواند جزء برنامه‌ها‌ی ‌‌اصلاحی دانشگاه فرهنگیان جهت آشنایی بیشتر دانشجومعلمان کارورز با مشکلات آموزشی ‌در کلاس‌های دروس ریاضی باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • تاریخ دریافت: 08 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 01 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1403