نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش فلارد، شهرستان لردگان، ایران.
3 مربی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده
پیشینه و اهداف: ارتباط عمیقی میان سطح کیفیت معلم و میزان بهرهوری وی از منظر عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش عملکرد شغلی در پیشبینی بهرهوری معلمان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر کاربردی، کمّی و از نوع توصیفی و مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دوره دوم ابتدائی منطقه فلارد در شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که تعداد 116 دانش آموز معلمان بازنشستهی درحالکار سرشماری شدند و نیز 116 دانش آموز معلمان جوان، به روش تصادفی نمونهگیری شدند، سپس دو پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی پاترسون و بهرهوری یا آچیو هرسی، بلانچارد و گلداسمیت روی 232 نفر اجرا شد. یافتهها: میزان عملکرد وظیفه معلمان جوان دارای بیشترین میانگین و میزان عملکرد زمینه معلمان بازنشستهی درحالکار دارای کمترین میانگین بود. همچنین توانایی معلمان جوان دارای بیشترین میانگین و میزان انگیزش معلمان بازنشستهی درحالکار دارای کمترین میانگین بود. برخلاف معلمان جوان، مؤلفههای عملکرد شغلی در معلمان بازنشستهی درحالکار میتواند بهرهوری آنها را پیشبینی کند. میزان هر دو مولفه عملکرد شغلی و میزان همه مولفههای بهرهوری البته به جز حمایت سازمانی، در معلمان جوان نسبت به معلمان بازنشستهی درحالکار به طور معنیداری بیشتر بود. نتیجهگیری: بنابراین، این نتایج لزوم جذب حداکثری معلمان جوان را به سیاست گذاران و مسئولین نظام آموزش ابتدائی گوشزد میکند تا شاهد پیشرفت فزاینده تحصیلی دانش آموزان باشیم.
کلیدواژهها
موضوعات