نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشگاه فرهنگیان
2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
هدف: رشد و پیشرفت هر سازمانی بستگی به نوع تصمیمگیری مدیر آن سازمان است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه الگوهای تصمیمگیری مدیران مدارس با عملکرد آنها ازنظر معلمان مدارس ابتدایی شهر دهدشت انجام گرفت.
روشها: روش این پژوهش با توجه به رویکرد کمی، با توجه به هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد ابتدایی مدارس شهر دهدشت هستند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول تدریس بودند که طبق آمار بهدستآمده تعداد آنها 420 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد 201 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامه الگوهای تصمیمگیری مدیران و پرسشنامه عملکرد مدیران بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی از (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین سبکهای تصمیمگیری استبدادی، مشورتی و مشارکتی مدیران مدارس شهر دهدشت و عملکرد آنها در مدرسه رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. همچنین از بین سبکهای تصمیمگیری، سبک تصمیمگیری مشورتی بیشترین پیشبینی را برای عملکرد مدیران داشته است.
نتیجهگیری: درنتیجه میتوان گفت که استفاده از سبکهای مدیریتی مشارکتی، مشورتی و اهمیت دادن به زیردستان میتواند باعث پویایی و عملکرد بهتر مدارس شود.
کلیدواژهها
موضوعات