1
دانشجوی دکترای مدیریت ٱموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
2
استادیار رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد سقز
3
دانش اموخته مدیریت اموزشی از دانشگاه بوعلی سینا همدان
10.48310/istt.2024.17675.1114
چکیده
اهداف: سرمایه اجتماعی مدیران مدارس نقش کلیدی در موفقیت مدارس ایفا میکند. مدیرانی که دارای سطح بالایی از سرمایه اجتماعی هستند، از طریق ایجاد ارتباطات مؤثر با معلمان، دانشآموزان، والدین و جامعه محلی، محیط همکارانه و مشارکتی در مدرسه ایجاد میکنند. روشها: این پژوهش پدیدارنگارانه به مفهومسازی سرمایه اجتماعی میان مدیران آموزشی در مدارس ابتدایی میپردازد. مشارکتکنندگان بالقوه تمامی مدیران آموزشی در مقطع ابتدایی در شهر سنندج بودند که 17 نفر از آنان بهصورت هدفمند (ناهمگن) انتخاب و با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمهساختاریافته دعوت به مشارکت شدند. یافتهها: بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، سلسلهمراتبی از پنج طبقه برای راههای تجربه و درک سرمایه اجتماعی شناسایی شد تا این مفهوم را به سرمایه اجتماعی بهعنوان مولد اعتماد، بهعنوان شبکه همکارانه، بهعنوان تعلق به فرهنگسازمانی، بهعنوان مشارکت در گفتمان علمی و بهعنوان خلق اجتماع علمی توصیف کنند. نتیجهگیری: چهار مؤلفه آگاهی یعنی چارچوب، ارتباط، هدف و نتیجه، ساختار سلسلهمراتب را شکل میدهند. یافتههای این پژوهش به سیاستگذاران آموزشی نشان میدهد که سرمایه اجتماعی به مدیران در مدارس چگونه است.
مرادخواه, سیروس , یزدان ستا, فاروق و محمدی, پروانه . (1403). سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی در موفقیت مدارس: مطالعهای بر اساس تجربه مدیران. تجارب معلمی, 2(2), 60-81. doi: 10.48310/istt.2024.17675.1114
MLA
مرادخواه, سیروس , , یزدان ستا, فاروق , و محمدی, پروانه . "سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی در موفقیت مدارس: مطالعهای بر اساس تجربه مدیران", تجارب معلمی, 2, 2, 1403, 60-81. doi: 10.48310/istt.2024.17675.1114
HARVARD
مرادخواه, سیروس, یزدان ستا, فاروق, محمدی, پروانه. (1403). 'سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی در موفقیت مدارس: مطالعهای بر اساس تجربه مدیران', تجارب معلمی, 2(2), pp. 60-81. doi: 10.48310/istt.2024.17675.1114
CHICAGO
سیروس مرادخواه , فاروق یزدان ستا و پروانه محمدی, "سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی در موفقیت مدارس: مطالعهای بر اساس تجربه مدیران," تجارب معلمی, 2 2 (1403): 60-81, doi: 10.48310/istt.2024.17675.1114
VANCOUVER
مرادخواه, سیروس, یزدان ستا, فاروق, محمدی, پروانه. سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی در موفقیت مدارس: مطالعهای بر اساس تجربه مدیران. تجارب معلمی, 1403; 2(2): 60-81. doi: 10.48310/istt.2024.17675.1114