نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
2 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده
اهداف: در نظام آموزشی تربیتمعلم ایران (دانشگاه فرهنگیان) تدریس در دوره کارورزی بهعنوان یکی از فعالیتها در کارورزی 2، 3 و 4 در قالب تدریس به گروههای کوچک تا تدریس به کل کلاس، پیشبینیشده است. مطالعه حاضر به دنبال تبیین چرایی، چیستی و چگونگی تدوین طرح یادگیری در برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان بوده است.
روشها: این مطالعه یک پژوهش کاربردی از نوع مطالعات توصیفی و کیفی است در این راستا پژوهشگران ابتدا از طریق مطالعه کتابخانهای و همچنین روش پیمایشی (انجام مصاحبه) اطلاعات لازم را جمعآوری سپس با روش جستار نظرورزانه بهعنوان یک روش کیفی کوشیدهاند منطق، چیستی و چگونگی تدوین طرح یادگیری توسط کارورزان برای انجام تدریس در مدارس را جستارپردازی و تبیین نمایند. با عنایت به کیفی بودن پژوهش برای تأیید پذیری یافتهها از راهبرد مرور همکاران استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش تبیین مدل و الگوی طرح یادگیری موردنظر دانشگاه فرهنگیان است که در آن قسمتهای مختلف آن الگو به تفکیک تشریح شده است؛ که استادان و معلمان راهنمای کارورزی و دانشجومعلمان با مراجعه به آن میتوانند نسبت به تدوین طرحهای یادگیری مناسب اقدام نمایند.
نتیجهگیری: مدل طرح یادگیری مدنظر کارورزی دانشگاه فرهنگیان محدود به راهبرد React بوده ازاینرو پیشنهاد میگردد دانشگاه فرهنگیان به دنبال ارائه مدل طرح یادگیری قابلاستفاده برای همهی رشتهها و با چهارچوب باز و انعطافپذیر باشد که کارورزان بتوانند با الگوهای تدریس دیگری بهجز راهبرد React نیز به تدوین طرحهای یادگیری بپردازند.
کلیدواژهها
موضوعات