1
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
10.48310/istt.2025.17687.1116
چکیده
پیشینه و اهداف: معلمان دارای شرایط متفاوت کاری با دیگر مشاغل هستند و فلات شغلی در بین معلمان به لحاظ ویژگیهای شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد؛ بنابراین این پژوهش بهمنظور بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، کمی از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دولتی شهرستان مهاباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 323 نفر با روش کوکران بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فلات شغلی میلمن (1992)، رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969)، تعهد عاطفی به سازمان میر و آلن (1997) و دلبستگی به کار پرایس (2003) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین همه متغیرهای پژوهش، با فلات شغلی معنیدار بود (P=<0/05). از میان متغیرهای پژوهش به ترتیب رضایت شغلی (28/0-)، تعهد سازمانی (25/0-) و دلبستگی به کار (16/0-) دارای بالاترین ضریب همبستگی منفی با فلات شغلی بودند. همچنین نتایج آزمون آماری رگرسیون نشان داد که فلات شغلی تأثیر منفی و معناداری روی رضایت شغلی (156/0-=B)، تعهد (254/0-=B) و دلبستگی به کار (289/0-=B) معلمان دارد.
ابراهیمی, صلاح الدین و عالی شیرمرد, عبدالله . (1403). بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان. تجارب معلمی, 2(2), 82-98. doi: 10.48310/istt.2025.17687.1116
MLA
ابراهیمی, صلاح الدین , و عالی شیرمرد, عبدالله . "بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان", تجارب معلمی, 2, 2, 1403, 82-98. doi: 10.48310/istt.2025.17687.1116
HARVARD
ابراهیمی, صلاح الدین, عالی شیرمرد, عبدالله. (1403). 'بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان', تجارب معلمی, 2(2), pp. 82-98. doi: 10.48310/istt.2025.17687.1116
CHICAGO
صلاح الدین ابراهیمی و عبدالله عالی شیرمرد, "بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان," تجارب معلمی, 2 2 (1403): 82-98, doi: 10.48310/istt.2025.17687.1116
VANCOUVER
ابراهیمی, صلاح الدین, عالی شیرمرد, عبدالله. بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان. تجارب معلمی, 1403; 2(2): 82-98. doi: 10.48310/istt.2025.17687.1116