گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
10.48310/istt.2025.17910.1120
چکیده
پیشینه و اهداف: از میان این چهار مرحله اجرای درس تربیت بدنی، اجرای مرحله ی سوم یعنی پیاده کردن محتوای برنامه اصلی، بدلیل تفاوت زیاد بین شرایط و ویژگی های مدارس کاری بسیار دشوار است. لذا در مطالعه حاضر انواع سبک های پیاده سازی برنامه اصلی تربیت بدنی و چالش های مربوط به آنها بررسی شده است. روشها: از روش تحقیق کیفی و رویکرد پدیدارشناسی برای بررسی تجربیات واقعی معلمان تربیت بدنی دوره متوسطه اول در 4 اقلیم ایران در پیاده سازی درس تربیت بدنی استفاده شد. این پژوهش با مشارکت 23 معلم تربیت بدنی با تجربه بیش از 10 سال تدریس در مدارس دولتی انجام شد. از طریق مصاحبه و سئوالات باز، تجربیات این معلمان در پیاده سازی درس تربیت بدنی بررسی و تحلیل شد. یافتهها: طبق متن مصاحبه ها به صورت کلی 6 روش پیاده سازی درس تربیت بدنی شامل ارائه تک رشتهای، چند رشتهای ثابت، چند رشتهای چرخشی و ترکیبی در سه حالت شناسایی شد. امکانات و تجهیزات، تعداد و جنسیت دانش آموزان، ناکافی بودن زمان زنگ ورزش و همچنین سلایق و توانایی های متفاوت دانش آموزان و معلمین، از چالش های مهم در پیاده سازی درس تربیت بدنی محسوب می گردد. نتیجهگیری: بدیهی است که برای محیط های آموزشگاهی متنوع و متفاوت نمی توان یک روش و راهکار اجرایی مشخص را در نظر گرفت و همه مدارس را به اجرای آن روش خاص مجاب نمود.
نوروزی سیدحسنی, ابراهیم و عبدی, سعید . (1403). چالش ها و پیامدهای سبک های مختلف پیاده سازی درس تربیت بدنی در مدارس: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسانه. تجارب معلمی, 2(2), 99-119. doi: 10.48310/istt.2025.17910.1120
MLA
نوروزی سیدحسنی, ابراهیم , و عبدی, سعید . "چالش ها و پیامدهای سبک های مختلف پیاده سازی درس تربیت بدنی در مدارس: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسانه", تجارب معلمی, 2, 2, 1403, 99-119. doi: 10.48310/istt.2025.17910.1120
HARVARD
نوروزی سیدحسنی, ابراهیم, عبدی, سعید. (1403). 'چالش ها و پیامدهای سبک های مختلف پیاده سازی درس تربیت بدنی در مدارس: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسانه', تجارب معلمی, 2(2), pp. 99-119. doi: 10.48310/istt.2025.17910.1120
CHICAGO
ابراهیم نوروزی سیدحسنی و سعید عبدی, "چالش ها و پیامدهای سبک های مختلف پیاده سازی درس تربیت بدنی در مدارس: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسانه," تجارب معلمی, 2 2 (1403): 99-119, doi: 10.48310/istt.2025.17910.1120
VANCOUVER
نوروزی سیدحسنی, ابراهیم, عبدی, سعید. چالش ها و پیامدهای سبک های مختلف پیاده سازی درس تربیت بدنی در مدارس: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسانه. تجارب معلمی, 1403; 2(2): 99-119. doi: 10.48310/istt.2025.17910.1120