پیشینه و اهداف: برنامه درسی نقش مهمی در بهبود شرایط آموزشی موجود و دستیابی به وضعیت مطلوب دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیدارشناسانه چالشهای موجود و پیشروی دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه بود. روشها: این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر شامل دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه میشد که 84 نفر بودند. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمهساختاریافته استفاده شد و دادهها بعد از مصاحبه با 13 نفر به اشباع رسید. جهت تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به شناسایی ده مقوله اصلی اصلاح نگرشها، توسعه دانش محتوایی و تخصصی، آشنایی با سرآمدان علمی و پژوهشی، تجهیزات آموزشی، کاربینی و کارورزی، کنترل هیجانات و عواطف، آشنایی با ابزارهای آموزشی، تعامل با خانوادهها، توجه به تفاوتهای فردی و تعامل بینرشتهای شد. علاوه بر این، بیست و یک زیرمقوله برای این مقولههای اصلی استخراج شد که نقش تعیینکنندهای در کیفیت آموزش دارند. نتیجهگیری: شرایطی که امکان دستیابی به حداکثر شایستگیهای لازم برای دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه را فراهم کند، از اولویتهای برنامه درسی این رشته است. پیشنهادهای برگرفته از این مطالعه بر اهمیت بازنگری برنامه درسی و توجه به چالشهای موجود به منظور غنیسازی برنامه درسی رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه تاکید ویژهای دارد.
جلیل آبکنار, سیده سمیه . (1404). واکاوی چالشهای موجود و پیشروی دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ مطالعه پدیدارشناسانه. تجارب معلمی, 3(3), -. doi: 10.48310/istt.2025.17790.1118
MLA
جلیل آبکنار, سیده سمیه . "واکاوی چالشهای موجود و پیشروی دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ مطالعه پدیدارشناسانه", تجارب معلمی, 3, 3, 1404, -. doi: 10.48310/istt.2025.17790.1118
HARVARD
جلیل آبکنار, سیده سمیه. (1404). 'واکاوی چالشهای موجود و پیشروی دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ مطالعه پدیدارشناسانه', تجارب معلمی, 3(3), pp. -. doi: 10.48310/istt.2025.17790.1118
CHICAGO
سیده سمیه جلیل آبکنار, "واکاوی چالشهای موجود و پیشروی دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ مطالعه پدیدارشناسانه," تجارب معلمی, 3 3 (1404): -, doi: 10.48310/istt.2025.17790.1118
VANCOUVER
جلیل آبکنار, سیده سمیه. واکاوی چالشهای موجود و پیشروی دانشجومعلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ مطالعه پدیدارشناسانه. تجارب معلمی, 1404; 3(3): -. doi: 10.48310/istt.2025.17790.1118