تحلیل تجارب زیستة دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از چالش‌های ساختاری دروس کارورزی مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه اموزشی علوم تربییتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

10.48310/istt.2025.18093.1126

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی تجارب زیسته دانشجو معلّمان از چالش‌های ساختاری دروس کارورزی مجازی در دانشگاه فرهنگیان بود. روش‌ها‌: برای دستیابی به این هدف، از پارادایم انتقادی، رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی هفت‌مرحله‌ای کلایزی، استفاده شد ابزار پژوهش، مصاحبة عمیق نیمه‌ساختاریافته بود. میدان پژوهش، شامل کلیة دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان در استان کردستان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند ملاک دار و بر اساس قاعده اشباع یافتگی نسبی داده‌ها، با ۱۰ نفر مصاحبه انجام شد. ملاک انتخاب دانشجویان، داشتن تجربة کارورزی مجازی و یا در حال گذراندن کارورزی به‌صورت مجازی و تمایل به شرکت در مصاحبه بود. یافته‌ها: یافته‌ها در دودسته مزایا و چالش‌های کارورزی مجازی به دست آمد. مزایای آن در دو مقوله ۱.رفع محدودیت زمانی و مکانی و ۲. توسعه مهارت‌های فناورانه، دسته‌بندی شد که در این راستا هفت مفهوم حاصل شد. چالش‌های نیز در سه مقوله اصلی:۱. چالش‌های ساختاری، ۲.اجرایی و ۳.محتوایی، دسته‌بندی شدند که در این زمینه ۲۳ مفهوم حاصل شد. نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج پژوهش، اگرچه دانشجو معلّمان در کارورزی مجازی از مزایایی مانند توسعه مهارت‌های فناورانه و رفع محدودیت زمانی و مکانی برخوردار بودند، امّا بیشتر از مزایا، با چالش‌های کارورزی مجازی مواجه بودند. لذا کارورزی مجازی به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای دانشجو معلّمان و آماده‌سازی آن‌ها برای کسب مهارت‌ها و شایستگی‌های معلّمی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • تاریخ دریافت: 24 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 فروردین 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 19 فروردین 1404
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1404