اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند بر سازگاری اجتماعی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسنده

گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

10.48310/istt.2025.18010.1122

چکیده

پیشینه و اهداف: سازگاری، دستیابی به درک مناسب از رفتارها، اندیشه‌ها و احساسات خود و دیگران و کنارآمدن با انتظارات جامعه و مشکلات را فراهم می‌سازد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند بر سازگاری اجتماعی معلمان انجام گرفت. روش‌ها‌: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج بود که 32 نفر از آنان به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند در 10 جلسه یک و نیم ساعته شرکت کردند. هر دو گروه پرسشنامه‌ سازگاری اجتماعی بل را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-22 در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات سازگاری اجتماعی معلمان پس از مداخله در پس آزمون در گروه آزمایش (06/4±43/16) نسبت به گروه کنترل (50/3±37/11) افزایش یافته است و این افزایش از لحاظ آماری معنادار است (01/0P<).

نتیجه‌گیری: یافته ها حاکی از آن است که برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند می‌تواند به عنوان مداخله مناسبی در جهت افزایش و ارتقاء سازگاری اجتماعی معلمان مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • تاریخ دریافت: 19 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 فروردین 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 19 فروردین 1404
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1404