1
دکتری روانشناسی، آموزش و پرورش شهرستان اردکان، یزد، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
10.48310/istt.2025.19042.1144
چکیده
در دنیای امروز هوش مصنوعی در حال گسترش است و بهعنوان یک ابزاری مکمل در سیستمهای آموزشی ایران، اهمیت زیادی دارد. این مطالعه باهدف طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش به هوش مصنوعی معلمان ایرانی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای کمی و توصیفی بود. جامعه آماری شامل حدود ۱۱۰۰ معلم از شهرستان اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که نمونهگیری بهصورت داوطلبانه انجام گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای نگرش به فناوری آیدین و سیمرسی (۲۰۱۷)، اضطراب فناوری وانآکر و همکاران (۲۰۱۳) و نگرش به هوش مصنوعی معلمان بود. برای بررسی روایی ابزار از روشهای روایی صوری، همگرا، واگرا، همسانی درونی و روایی سازه استفاده شد و پایایی با آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 انجام شد. نتایج نشان داد پرسشنامه تکعاملی، پس از حذف ۴ سؤال از۱۰ سؤال اولیه،برای سنجش نگرش معلمان به هوش مصنوعی مناسب است.ضریب همبستگی بین نگرش معلمان به فناوری و نگرش به هوش مصنوعی 649/0 (001/0>P) بود که روایی همگرا را تأیید میکند، همچنین همبستگی منفی با اضطراب فناوری483/0- (001/0>P) بود که روایی واگرا را نشان داد. همسانی درونی در بازه 513/0 تا 842/0 و بارهای عاملی بالای 4/0 قرار داشت. شاخصهای خطای تقریب (RMSEA)، نیکویی برازش (GFI)، برازندگی تطبیقی (CFI) به ترتیب برابر با 064/0، 983/0، 988/0 و مقدارdf /χ2 نیز ۸۵۲/۱ بهدست آمد که روایی سازه را تأیید کردند. پایایی با مقدار آلفای کرونباخ 8۱4/0 برای کل پرسشنامه مطلوب بود.بر اساس نتایج، پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی نسبت به هوش مصنوعی ابزاری ارزشمند برای ارزیابی ادراکات و نظرات است.
شمالی احمدآبادی, مهدی و برخورداری احمدآبادی, عاطفه . (1404). طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی به هوش مصنوعی. تجارب معلمی, 3(3), -. doi: 10.48310/istt.2025.19042.1144
MLA
شمالی احمدآبادی, مهدی , و برخورداری احمدآبادی, عاطفه . "طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی به هوش مصنوعی", تجارب معلمی, 3, 3, 1404, -. doi: 10.48310/istt.2025.19042.1144
HARVARD
شمالی احمدآبادی, مهدی, برخورداری احمدآبادی, عاطفه. (1404). 'طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی به هوش مصنوعی', تجارب معلمی, 3(3), pp. -. doi: 10.48310/istt.2025.19042.1144
CHICAGO
مهدی شمالی احمدآبادی و عاطفه برخورداری احمدآبادی, "طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی به هوش مصنوعی," تجارب معلمی, 3 3 (1404): -, doi: 10.48310/istt.2025.19042.1144
VANCOUVER
شمالی احمدآبادی, مهدی, برخورداری احمدآبادی, عاطفه. طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی به هوش مصنوعی. تجارب معلمی, 1404; 3(3): -. doi: 10.48310/istt.2025.19042.1144