طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی به هوش مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی، آموزش و پرورش شهرستان اردکان، یزد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.48310/istt.2025.19042.1144

چکیده

در دنیای امروز هوش مصنوعی در حال گسترش است و به‌عنوان یک ابزاری مکمل در سیستم‌های آموزشی ایران، اهمیت زیادی دارد. این مطالعه باهدف طراحی و هنجاریابی پرسشنامه نگرش به هوش مصنوعی معلمان ایرانی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های کمی و توصیفی بود. جامعه آماری شامل حدود ۱۱۰۰ معلم از شهرستان اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که نمونه‌گیری به‌صورت داوطلبانه انجام گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های نگرش به فناوری آیدین و سیمرسی (۲۰۱۷)، اضطراب فن‌اوری وان‌آکر و همکاران (۲۰۱۳) و نگرش به هوش مصنوعی معلمان بود. برای بررسی روایی ابزار از روش‌های روایی صوری، همگرا، واگرا، همسانی درونی و روایی سازه استفاده شد و پایایی با آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS26 و AMOS24 انجام شد. نتایج نشان داد پرسشنامه تک‌عاملی، پس از حذف ۴ سؤال از۱۰ سؤال اولیه،برای سنجش نگرش معلمان به هوش مصنوعی مناسب است.ضریب همبستگی بین نگرش معلمان به فناوری و نگرش به هوش مصنوعی 649/0 (001/0>P) بود که روایی همگرا را تأیید می‌کند، همچنین همبستگی منفی با اضطراب فناوری483/0- (001/0>P) بود که روایی واگرا را نشان داد. همسانی درونی در بازه 513/0 تا 842/0 و بارهای عاملی بالای 4/0 قرار داشت. شاخص‌های خطای تقریب (RMSEA)، نیکویی برازش (GFI)، برازندگی تطبیقی (CFI) به ترتیب برابر با 064/0، 983/0، 988/0 و مقدارdf /χ2 نیز ۸۵۲/۱ به‌دست آمد که روایی سازه را تأیید کردند. پایایی با مقدار آلفای کرونباخ 8۱4/0 برای کل پرسشنامه مطلوب بود.بر اساس نتایج، پرسشنامه نگرش معلمان ایرانی نسبت به هوش مصنوعی ابزاری ارزشمند برای ارزیابی ادراکات و نظرات است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • تاریخ دریافت: 23 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 20 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1404