تاثیر آموزش مبتنی بر مساله بر اشتیاق دانش آموزان به کتابخوانی گروهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دکتری تخصصی پژوهشگر آزاد استاد مدعو دانشگاه

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف:هدف از انجام پژوهش حاضر ‌ بررسی تاثیر روش آموزش مبتنی بر مسئله بر اشتیاق دانش آموزان به کتابخوانی گروهی در دانش آموزان پایه سوم ناحیه6 شهر اصفهان بوده است.روشها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش آموزان پایه سوم ناحیه6 شهر اصفهان در بودند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اشتیاق به کتابخوانی گروهی محقق ساخته بود. یافته ها: نتایج نشان داد که روش آموزش مبتنی بر مسئله بر اشتیاق به کتابخوانی گروهی و ابعاد آن در دانش آموزان پایه سوم در مرحله پس آزمون اثربخش بود (001/0>p). نتایج نشان داد روش آموزش مبتنی بر مسئله بر افزایش سطح اشتیاق به کتابخوانی گروهی و ابعاد آن در دانش آموزان پایه سوم در مرحله پس آزمون به طور معناداری اثربخش بود (001/0>p). روش مبتنی بر مسئله، باعث بهبود حداقل یکی از ابعاد مطالعه گروهی در پس آزمون شده است. نتایج حاکی از ان است که 6/85 درصد از تفاوت های فردی در علاقه به مطالعه جمعی ، 8/77 درصد در مهارتهای خواندن جمعی ، 72 درصد در فعالیتهای گروهی و 76 درصد در پرسش و پاسخ گروهی در مرحله پس آزمون به تفاوت بین گروه ها یا اثرات آموزش مبتنی بر مسئله مربوط است.نتیجه گیری : با توجه به نتایج پیشنهاد می شود این رویکرد به طور جدی در برنامه های درسی مدارس گنجانده و توسعه داده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • تاریخ دریافت: 11 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 01 مهر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 01 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404