نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران.
2 دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، ایران
4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان
چکیده
پیشینه و اهداف: مداخله یادگیری مبتنی بر آموزش مغزی با استفاده از یافتههای علوم اعصاب در طراحی و اجرای فعالیتهای یادگیری تلاش میکند آموزش را بهگونهای سازماندهی کند که با ماهیت یادگیری مغز سازگار باشد. هدف از اجرای این پژوهش اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغزی بر تابآوری و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی منطقه زاغه بود.
روشها: روش تحقیق نیمه آزمایشی و در قالب استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان زاغه که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. از بین جامعه آماری، تعداد 40 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی نیمی از آزمودنیها در دو گروه آزمایش و نیمی دیگر در گواه گمارش شدند. مباحث یادگیری مغز محور به دانشآموزان گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۴۵ دقیقه-ای به مدت ۲ ماه ارائه شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران (2014) جمعآوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس در نرمافزار آماری SPSS22 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: برآیند تجزیهوتحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری مبتنی بر مغز %40 در افزایش سطح تابآوری تحصیلی و %41 در افزایش سطح بهزیستی تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است (P<0/01).
نتیجهگیری: میتوان گفت یکی از رویکردهای سازنده در جهت بهبود و تقویت متغیرهای تحصیلی تابآوری و بهزیستی، رویکرد آموزش یادگیری مبتنی بر مغز است.
کلیدواژهها
موضوعات