اثربخشی انواع بازخوردهای توصیفی فراشناختی بر سخت‌کوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران، تهران ایران.

2 استادیار، گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 استادیار، روانشناسی تربیتی، پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: بازخورد فراشناختی به‌عنوان کلید یادگیری، نقش بی‌بدیل و ابزاری قدرتمند در پیشرفت فردی و اجتماعی افراد داشته و دقیقاً همانند یک آینه عمل می‌کند. نقاط کور را نشان داده و کمک می‌کند تا افراد به نسخه بهتری از خود تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی انواع بازخوردهای توصیفی فراشناخت بر سخت‌کوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی بود.

روش‌ها‌: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال‌تحصیلی 1404-1403 بود که از این میان دو کلاس به تعداد 70 به صورت خوشه‌ای چند‌ مرحله‌ای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (35نفر) و گروه گواه (35نفر) جایدهی شدند. سپس پرسشنامه‌های سخت‌کوشی کوباسا (1979)؛ خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) و خودتنظیمی انگیزشی ولترز (2003) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS25 و روش آماری تحلیل کواریانس تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش و گروه گواه در متغیرهای سخت‌کوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). در نتیجه استفاده از بازخوردهای توصیفی فراشناختی، تأثیر معناداری بر افزایش سخت‌کوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی دانش‌آموزان ابتدایی دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت آموزش و استفاده از بازخوردهای توصیفی فراشناختی در فرایند آموزش تأکید می‌کند و پیشنهاد می‌شود که معلمان از این شیوه برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بهره ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 10 مهر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 10 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404