نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسنده
استادمدعو دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده
پیشینه و اهداف: اساس مهارت روخوانی در دهه اول زندگی و بهویژه نیمه دوم آن استوار میگردد. در درس پیامهای آسمان پایه هفتم به ضعف شدید یکی از دانشآموزان در روخوانی پی بردم. تعدادی از دانشآموزان هر کلاس در پایه هفتم مدرسه مولاناخالد این مشکل را داشتند که یافتن برخی از علل آن و ارائه راهکارهایی برای بهبودش ضروری است.
روشها: این تحقیق سعی دارد با تکیه بر مطالعه کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی و بکارگیری ابزار مشاهده، یادداشتبرداری، مصاحبه، مطالعه مستندات آموزشی آرشیوی و بررسی میدانی روخوانی یکی از ضعیفترین دانشآموزان پایه هفتم، تغییر نسبتا مطلوب این مهارت را در متون فارسی نشان دهد.
یافتهها: اینک دانشآموز موردنظر متون فارسی را بهتر و روانتر از قبل میخواند. سرعت خواندن او نسبت به ارزیابی اولیه ابتدای سال تحصیلی بیشتر شده است. او پس از اجرای برنامه تقویتی مهارت روخوانی ارتباط بهتر و بیشتری با همکلاسیهایش دارد و از میل به گوشهگیری پیشترش کاسته است.
نتیجهگیری: ریشه اصلی این ضعف به شرایط بسیار نامساعد خانوادگی برمیگردد. بعلاوه، نگرش انعطافناپذیر سیستم آموزشی و کمتوجهی معلمان مقطع ابتدایی باعث دلسردی دانشآموزان نسبت به فعالیتهایی همچون روخوانی شده است. موارد یادشده، از مهمترین موانع موفقیت دانشآموزان مقطع متوسطه اول و به ویژه پایه هفتم در روخوانی هستند. تعامل هرچه بیشتر مدرسه با خانواده، تغییر نگاه سیستم آموزشی نسبت به تواناییهای متفاوت دانشآموزان و برنامهریزی برای رشد آن تواناییها، و ترغیب دانشآموزان برای پذیرش برخی مسئولیتهای محدود و همکاری با همکلاسیهای خویش میتوانند راهکارهایی مناسب برای بهبود مهارت روخوانی باشند.
کلیدواژهها
موضوعات